Dag 55

Hoi ben ik weer. Ik heb een tijdje niet gepost want kwam er achter dat ik het wel moeilijk vind om regelmaat te vinden voor het schrijven van een blog. Maar okay, hier ben ik weer met wat nieuwtjes.

Afgelopen weken gingen voor m’n gevoel zo langzaam dat ik er zelf een beetje van schrok dat dit pas dag 51 is. Niet echt een goed teken hé? Het gemis naar huis, ouders, vriend, broertje, hond en vrienden word wel steeds erger. Is ook niet zo gek, ik ben namelijk nog nooit zo lang van huis geweest. Al snel werd het leven hier ‘normaal’. Nou ja, normaal… meer dat ik wel nu een beetje weet hoe het is om op dit eiland te wonen. Ook het leven met mensen die je nog geen 2 maanden kent is ook wel een dingetje voor me. Het is wennen.

Dat ik thuis mis is een ding dat zeker is. Ik mis zelf Culemborg, de stad waar ik altijd op zat te schelden om dat er geen hol te doen is. Nu ik hier in een dorp zit met alleen maar senioren, weet ik wel beter. Ja, Kaylee Koning mist Culemborg. Wie had dat gedacht hahah. Maar goed. Het is hier nog steeds wel goed uit te houden. Het weer is wel omgeslagen. Vandaag heb ik voor het eerst maar een jas mee genomen tegen de koude wind. Volgens de weer berichten hebben we kans op een bezoekje van een tsunami… dus dat wordt nog spannend.  Maar ik mag niet klagen.

Nu is het dag 55. Het weekend kwam er tussen dus was ik een beetje afgeleid. Maar we gaan door. De tsunami was niet heel heftig. Op een ingeslagen deur in een hotel gelegen aan het water en een dixi hier door de straat heeft gevlogen na, was het niet heel schokkend. Niet zoals in Indonesië… vreselijk.

Afgelopen weekend ben ik naar het eiland Gozo geweest. Samen met m’n nicht en haar vriendinnen, die hier paar dagen op vakantie waren, hebben we rondgereden op het eiland. Het is een mooi eiland. Het is over het algemeen een stuk rustiger en minder toeristisch dan Malta. Ook is het allemaal nog heel traditioneel. Er staan nog geen grote hotels die het straatbeeld verpesten. Onze eerste stop was Ramla Bay waar het zand rood is. Niet knal rood maar wel ja, roodachtig. Ik vond het meer oranje maar goed!! Het is een leuke gezellig bay waar het water heel helder is.  Daarna zijn we doorgereden naar tempels. Daar aangekomen zagen we dus geen tempels. Het waren ruïnes met een museum. Best interessant. Na 20 minuten naar oude kommen en messen te hebben gestaard was het weer rijd om door te rijden.

Ramla Bay

We zijn toen richting Victoria (Vittorije, zoals mijn iPhone de stad heeft benoemd), de hoofdstad van het eiland, gereden. Daar hebben we even wat gegeten op een terras. Dit was ook een van de restaurantjes met vriendelijk personeel! Ook een pluspunt. Erg schattig stadje.

Nou en nu komt het leukste stuk! Het plan was om naar Azure Window te gaan. Toen ik aan de andere vertelde dat die vorig jaar in elkaar gedonderd is, was minder leuk. maar goed het gebied erom heen schijnt heel mooi te zijn. Dus daar gingen we. Op een gegeven moment kwamen we op een uitgestorven weg, waar we wel heel mooi uitzicht hadden over de zee. We reden door en de weg werd slechter en slechter. Maar goed, Sharon reeds door ook al was het wel even heel erg spannend want de afgronden werden ook steeds iets dieper. Al snel besefte we ons dat dit niet echt de gebruikelijke weg is om bij het gebied te komen, maar volgens Google maps zou het goed komen. We kwamen steeds dichterbij ons doel maar toen…. was er opeens een vet stom hek. Dus ja, we moesten weer terug. Gelukkig kwamen we bovenaan wat mensen tegen die ons naar de gebruikelijke weg stuurden. Eenmaal aangekomen konden we even bijkomen van ons avontuur. We hebben een beetje gezwommen en in de zon gelegen.

Na een uurtje zijn we doorgereden naar een kerk. Een hele grote kerk met enge gangen met daarin foto’s van familie’s en kinderen en gips benen.

Toen besloten we weer terug te gaan met de ferries nar Malta. Toen we daar naartoe reden waren er een aantal straten afgezet waardoor we moesten omrijden. Lang verhaal kort maken: Er was een wachttijd van een paar uur. Hierdoor hebben we helaas niet meer de dingen kunnen doen die we wilde doen op Malta. Maar goed, al met al was het een hele leuke dag waarin ik weer veel heb gezien en het natuurlijk weer super gezellig heb gehad! Het was fijn om even gezichten van ‘thuis’ te zien.

Toen begon de werkweek weer. Vrijdagavond zijn we weer met z’n alle natuurlijk weer lekker uit geweest waardoor ik zaterdag iets te brak door Valletta heb geslenterd met Maud in de hoop wat leuke foto’s te kunnen schieten en de stad te ontdekken. Het leuke aan Valletta is is dat er heel veel schattige achteraf straten zijn met allemaal gekleurde deuren en katten.

Vandaag, zondag, zijn we naar Blue Grotto gegaan om daar met een bootje door de grotten te varen. Het water is daar zo ongelofelijk blauw dat het bijna eng is, maar echt super mooi en helder. Daarna zijn we even op een kleedje gaan liggen. Zwemmen durfde ik niet omdat ik kwallen zag. Sommige mensen durven dan te zwemmen. Ik niet. Ik loop liever 30 km door de bloedhitte bergje op en bergje af over het eiland, dan dat ik ga zwemmen tussen de kwallen… 🙂

Dat was ‘m weer! Hope you enjoyed en tot de volgende keer!